Programma


- De drie pilaren -

I. Ademtechnieken

I. Ademtechnieken

Het gebruik van ademtechnieken is al eeuwenoud en wordt vaak gecombineerd met meditatie.

Door ademtechnieken te gebruiken kun je gecontroleerd je zuurstof- en koolstofdioxide huishouding manipuleren. Tot op celniveau wordt eerst het zuurstofpercentage verhoogd en vervolgens weer verlaagd waardoor je lichaam als het ware wakker wordt geschud. Dit heeft een positief effect op je energieniveau, je weerstand tegen infecties en het vertraagt de verzuring van je spieren. Ook op mentaal vlak zijn er positieve effecten te behalen.


II. Mentale kracht

II. Mentale kracht

We horen het vaak terugkomen in topsport: mentale kracht is zeker zo belangrijk als talent, inzet en conditie.

Maar wat is mentale kracht nu precies en hoe kun je het inzetten in je dagelijkse leven? Probalanz splitst mentale kracht op in drie elementen: focus, intentie en conditionering. Door meer inzicht in deze elementen, alsook door yoga, meditatie en bewegingsoefeningen kun je ze bewust inzetten om je eigen doelen makkelijker te realiseren.


III. Graduele koude confrontatie

III. Graduele koude confrontatie

We kennen allemaal het dompelbad in de sauna en de jaarlijkse nieuwjaarsduik, maar over het algemeen wordt koude in onze cultuur toch gezien als negatief of een bedreiging.

Door een geleidelijke en gecontroleerde blootstelling aan koude train je je bloedvaten en dat heeft een positief effect op je cardiovasculaire systeem. Koude blootstelling heeft daarnaast ook een mentale component doordat je jezelf moet concentreren en focussen op je lichaam en ademhaling.



Meer informatie over Probalanz